Martin Nákačka
Absolvent Elektrotechnickej fakulty Žilinskej univerzity, odbor telekomunikácie. V minulosti získal skúsenosti v oblasti elektrotechnickej výroby, obchodného manažmentu, technickej podpory a odborných školení v oblasti automatizácie (elektrické pohony a riadiace systémy) Medzi jeho osobné záujmy patrí objavovanie a rozvíjanie progresívnych techník pre osobný rozvoj, rozvoj učenia sa a myslenia a zdieľanie vedomostí a skúseností s ostatnými. V roku 2012 založil spoločnosť Excellens, s.r.o. a absolvoval v Anglicku štúdijný program ThinkBuzan licensed Instructor, zameraný na tvorbu a využitie myšlienkových máp a rozvoj kreatívneho myslenia. Od roku 2012 sa venuje aj lektorskej činnosti v oblasti efektívneho učenia sa a kreatívneho a inovatívneho myslenia. Vďaka súčasnému pôsobeniu aj v odbornej oblasti, má možnosť prakticky skúšať a rozvíjať ponúkané techniky.
Realizoval technicko-odborné školenia napr. pre VW, PSA, Kiu, US Steel, Saargummi, Continental , IDC Holding, soft-skills školenia napr. pre ECO Enegry Service, Zenkia, Refit International, BOZiPo, Zdravotka-PZS, Accrual, pre študentov (napr. cez neziskovú organizáciu VIAC) a tiež rôzne individuálne kurzy.
Žijeme v zaujímavej dobe, keď prácu rúk skoro celkom nahradila práca mysle. Väčšinu fyzickej aktivity predstavuje „ťukanie“ do klávesnice, klikanie myšou a minimálny pohyb potrebný na ovládanie luxusných premiestňovacích prostriedkov. Výpočtová technika intenzívne prenikla aj do našich vzťahov a postupne si rezervuje viac a viac nášho aktívneho času. Schopnosť prežiť je spojená s nevyhnutnosťou rýchleho učenia sa a nutnosťou kreatívnych a inovatívnych zmien. Poznám celý zástup workoholikov, uväznených v kanceláriách dvanásť hodín denne. Firmy a svet biznisu požadujú neustále rastúcu výkonnosť. Náš životný štýl do ktorého sme vťahovaní však spôsobuje práve opak. Čo všetko teda ovplyvňuje našu mentálnu výkonnosť?
Je teplý slnečný podvečer, ktorý som sa rozhodol stráviť s deťmi v záhradke. Mysľou mi však stále prelietavajú problémy z práce, otázky o budúcnosti, lepšom bývaní, či finančnom zabezpečení rodiny. Mnohé z myšlienok stimuluje vzdialený hluk stavebných strojov jedného veľkopodnikateľa, ktorí si tu neďaleko stavia akési rodinné impérium. Tok myšlienok zrazu preruší štvorročný synček svojou prosbou o otvorenie pieskoviska. Idem teda splniť malé želanie, myseľ však opäť rieši spomínanú tému. Zrazu ďalšie prerušenie: „Ocko našiel som slimáčika!“ Široký úsmev, žiarivé očká a v rúčke maličká farebná ulitka s jemňučkými pásikmi. To ma prinúti zabudnúť na svoje sny a obdivovať prírodu spoločne s ním. „Vieš a keď príde malá Saška, tak jej toho slimáčika dám a ona sa bude tešiť.“ Zvyšok večera už naplno venujem svojim deťom.
Veď ja to už dávno viem. To nie je pravda. Nie, toto je takto. Čo on už len o tom môže vedieť... Toto sú časté a mnohokrát automatické reakcie, ktorými triedime informácie okolo nás. Zvlášť tie, ktoré sa dozvedáme prostredníctvom osobného kontaktu s inými. A práve takýto postoj je najväčším nepriateľom nášho rastu a učenia sa.
Je hodina slovenského jazyka. „Dnešnou slohovou prácou bude úvaha na tému viacej byť, ako sa zdať,“ diktuje úlohu pani učiteľka. Beriem do ruky pero a po krátkom premýšľaní začínam: Dnešná doba kladie priveľký dôraz na vonkajší dojem, akým človek pôsobí na svoje okolie, napríklad na zákazníka, pričom jeho skutočný vnútorný postoj k nemu sa sotva spomenie... Hm, a ako ďalej? Čítam napísaný text dookola a zúfalo hľadám ďalšiu tvorivú niť myšlienok. Medzitým ma ešte napadne čosi o osnove, ale to sa mi zdá zbytočné. Akosi som si to nevzal za svoje. Takto nejako bojujem až do konca. Na záver čítam svoj výtvor a hodnotím. Tu som sa zbytočne rozpisoval, tu by bolo potrebné pár myšlienok pridať a podobne. Najradšej by som začal odznova.